Abyssiner.no

Nettstedet for Abyssiner & Somali entusiaster

Striper og såler
(1 besøkende) (1) gjest
Avl og oppdrett

EMNE: Striper og såler

08/03/2009 23:09 #2577

Striper og såler

Jeg fikk høre på show for en stund siden at såler er noe man nesten ikke finner hos dagens abyssiner. Jeg har også hørt at det er lite striper/markeringer på abyssinerne.

Nå var det en oppdretter som fortalte meg at såler og striper/markeringer er samme genet, dvs det er vanskelig å få det ene uten det andre. Dommere vil jo ha svarte såler, men ikke striper. Så det er vel kanskje en grunn til at såler er mer eller mindre borte hos aby?

Allefall er en del somalioppdrettere redd for at det skal forsvinne hos somalikattene også. Men vi har også noen katter med striper. Jeg har selv en katt i mitt oppdrett med knallfine såler,men har dessverre striper på beina.

Hvordan tenker dere aby(eller andre somoppdrettere) angående dette?
08/03/2009 23:33 #2578

• Spesialitet : Katter som flørter med Dommerne
  • Gucci
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Sv:Striper og såler

For oss oppdrettere blir valget enkelt, en abyssiner er i utgansgspunktet en tabby som etter standard skal ha markeringer i ansiktet og helst ingen andre steder. I vår fife standard står det at striper på alle fire ben eller gjennomgående halsbånd skal medføre certefikat trekk, og  "sko og såler" ikke er nevnt med et ord blir valget enkelt. Den eneste dommeren som henger seg opp i dette med sko og såler og tufser er Anne Gro Edstrøm. Har du en litt dårlig pelskvalitet på en abby så har de også en tendens til å få tufser, men da vi ikke vil ha verken dårlig pelskvalitet eller striper/markeringer så blir der ingen sko eller tufser heller.   
Oppdretter av Abyssinere i fargene Rødt, Vilt, Blått og Fawn
www.natures.abyssiner.no
08/03/2009 23:38 #2579

• AnnK
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Min gamle "Tessa" på 16 år har både såler og tufser og har fått masse skryt av overnenvte dommer for det... Men ja det er også noen svake striper, som hun egentlig aldri har fått påpekt noe særlig... Jeg synes jo spesielt tufser er flott på abyer og somalier da og skulle ønske vi kunne klare å få det tilbake....
09/03/2009 00:02 #2580

Hmm.Svaret mitt ble borte, får prøve igjen

En i mitt A-kull hadde de tufsene og god pelskvalitet, men det er vel kanskje annerledes med somali? Er det ikke også lite kjenskap til hvordan tufser nedarves?

forøvrig var deten annen dommer enn Anne Gro som ble henført over min katt såler.
Men jeg fikk vel påpekt markeringene på frambeina også.

Min nye tyske import har uvanlig lekker og svart tikking, men og striper på frambeina (ikke bak da) ,så det er noe å avle bort

Forøvrig er det synd det er vanskelig å få begge delerm dvs markeringsfri og med såler..Det er jo veldig lekkert med mørke sko
13/03/2009 03:59 #2660

• Ororina
  • Gold Boarder
  • FRAKOBLET

Gucci skrev:
Har du en litt dårlig pelskvalitet på en abby så har de også en tendens til å få tufser,

Er du helt sikker på det?
Det tok 0.38 sekunder å laste siden
Banner

Online brukere

Ingen