Abyssiner.no

Nettstedet for Abyssiner & Somali entusiaster

Stamklasse 1 vs stamklasse 2. Og pris.
(1 besøkende) (1) gjest
Avl og oppdrett
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Stamklasse 1 vs stamklasse 2. Og pris.

04/03/2009 05:17 #2493

• Jeg er fortsatt eier av KUN en abyssiner
  • tchri102
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Stamklasse 1 vs stamklasse 2. Og pris.

Hei og hå i natten.

Vet ikke hvor vanlig det er for dem av dere som er oppdrettere å registrere kattungene deres i stamklasse 2, slik de har avlsforbud når dere selger en katt til utstilling/kos.
Jeg har tenkt en del over det, og vurderer å benytte meg en del av stamklasse 2 hvis jeg blir oppdretter. Ikke fordi det er noe galt med kattungene, men ønsker ikke at ALLE fra ett kull skal gå videre i avl, spesielt ikke hvis jeg velger lik kombinasjon av "mor og far" mer enn èn gang.

Noen som vet om det er vanlig å benytte seg av stamklasse 2 aktivt selv om det er "vellykkede" kattunger?

Hva med prisene i slike tilfeller? Lik pris uansett stamklasse så lenge kattene er friske og innefor standarden? Mer for stamklasse 1 siden de kan brukes i avl?
04/03/2009 10:34 #2498

• Enya
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Sv:Stamklasse 1 vs stamklasse 2. Og pris.

Jeg vet at det er flere oppdrettere i andre raser som benytter seg av dette for å minske spredningen av enkelte gener. Men jeg må si at i en liten rase som vår så er dt å sage av den grenen du selv sitter på til slutt. Og med hånden på hjertet så er det ikke mange av avkommne som går til avl, det fleste blir såkalt kosekatter. En er veldig heldig om to av fire i et kull går videre.
Og meningen med kl 2 var å få hindre at det ble avlet på katter med genetiske sykdommer som haleknekk, sternumkrok og navlebrokk ets. etc.'Personlig så er jeg i mot at den klassen skal brukes til noe annet enn det.

Når det gjelder pris så er det ikke så mye å hente på å sette de i klasse 2 , det koster 180 kr mot 240 i kl 1.
Bitta Mørk, (N) Jav Roc's Abyssineroppdrett
www.javrocs.com
04/03/2009 10:38 #2499

• Jeg er fortsatt eier av KUN en abyssiner
  • tchri102
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Hmmmm, takk for meningen, Enya. Skal ta den til ettertanke.
Jeg mente forresten prisen på kattungene til salgs, om det er forskjell på stamklasse 1 og 2, selv når kattene er like "gode", ikke på selve stamtavlene.

Fint om også flere har en mening ang. dette.
04/03/2009 10:55 #2501

• Enya
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

For mitt vedkommende sier det seg selv. Setter jeg en katt i kl 2 så er det fordi det er noen feil på katten og ergo må bli litt billigere. Så enkelt synes jeg det er
Bitta Mørk, (N) Jav Roc's Abyssineroppdrett
www.javrocs.com
04/03/2009 11:00 #2502

• AnnK
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Jeg er helt ening med Enya.. Målet med klasse 2 er at katter med feil ikke skal gå videre i avl, ikke for å minske spredning av linjene. Jeg ville aldri bestille kl 2 for at kattene ikke skal videre i avl. Da tenker jeg litt av vitsen med å drive oppdrett er borte...
Og som Enya sier er det ikke mange katter som går videre i avl alikevel. Jeg personlig syens det er feil om ikke flotte katter uten spesielle feil kan gå videre i avl om eieren ønsker det. men.. .jeg mener også at noen hannkatter har så mange kull at det nesten er vanskelig å komme utenom de og det synes jeg også er litt feil.
  • Side:
  • 1
  • 2
Det tok 0.39 sekunder å laste siden
Banner

Online brukere

Ingen