Abyssiner.no

Nettstedet for Abyssiner & Somali entusiaster

Selge hannkatter med parringer
(1 besøkende) (1) gjest
Avl og oppdrett
  • Side:
  • 1

EMNE: Selge hannkatter med parringer

23/02/2009 18:36 #2406

Selge hannkatter med parringer

Siden jeg bruker en del abyssiner i somaliavlen, og dermed får variantkattunger, tenkte jeg at en fin måte å få brukt disse variantene videre i somaliavlen må være å selge hannkattunger til litt redusert pris mot parring .Dette er fordi jeg allerede har så mange hunnkatter på for at jeg må "bruke opp" noen av kullene der før jeg setter flere hunner på for.

Det jeg tenkte var å selge hannene til redusert pris mot en eller to parringer.

Jeg har allerede solgt en med 1000 kr avslag mot en parring jeg skal anvende selv med en gang han er fertil, slik at de nye eierne ikke skal holde han fertil lenge pga meg( da ville det vært naturlig med foravtale kanskje?)

Jeg lurte på om noen andre her har praktisert dette? Hvor mye avslag skal man ta? For det avhenger jo hvor mye hannkatten blir brukt (bare en parring eller flere) og om man har tidsperspektiv på dette. Feks vil ikke jeg sette bort hanner på for, fordi jeg har hørt om flere som har "gitt bort" hannkatter mot at dem skal holdes fertil, og så klarer ikke forvertene fordi hannkattene markerer overalt, så ender det opp med at hannan kanskje ikke blir brukt, eller brukt til kun en parring.

Det er jo ikke å komme fra at det holdes for lite hanner, særlig i somaliavlen
24/02/2009 00:30 #2412

• Spesialitet : Katter som flørter med Dommerne
  • Gucci
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Sv:Selge hannkatter med parringer

Når det gjelder å selge hannkatter på kontrakt fins der mange slags avtaler, det som først må avtales er hvor mange parringer du skal ha, det neste er om forverten skal kunne bruke han i avl skal den kunne brukes av andre og hvem av dere som skal ha inntektene av dette.
Dersom bare oppdrettere skal kunne bruke han til foreksempel 1 parring og ingen andre skal få bruke han ikke en gang forverten, syns jeg det er riktig å slå av et par tusen ved 2 parringer det dobblete. Dersom forverten skal kunne bruke han så stilles det i et annet lys og dersom forverten skal kunne selge hans tjenester fritt er det vel ikke riktig å slå av mer enn et par tusen for å holde den veril til betingelsene i kontrakten er oppfylt. Der bør også avtales et beløp som skal innbetales dersom katten blir kastrert før avtalen er innfridd. Jeg vet ikke hva dere tar i parringsavgift, selv tar jeg 25% av kullets verdi.
Oppdretter av Abyssinere i fargene Rødt, Vilt, Blått og Fawn
www.natures.abyssiner.no
24/02/2009 13:04 #2418

Sv:Selge hannkatter med parringer

hmm. Ja, det hørtes vel greit ut. Jeg slo jo av "bare" tusen kr, men forverten er også fritt til å disponere han i avl. Dessuten forplikter de seg ikke til å holde han lenger fertil enn at vi kan bekrefte at hunnkatta er drektig.Og han skal parre med engang han er fertil, så i bunn og grunn kommer dem mest sannsynlig ikke til å ha mye "hannkattplager"

Jeg bare håper jeg får unger etter han, da den parringen har kostet mye.

Men det er jo en fin måte å få anvendt flere hannkatter på
  • Side:
  • 1
Det tok 0.31 sekunder å laste siden
Banner

Online brukere

Ingen