Abyssiner.no

Nettstedet for Abyssiner & Somali entusiaster

Kanskje ikke helt seriøst II. Ang kjøper
(1 besøkende) (1) gjest
Avl og oppdrett
  • Side:
  • 1

EMNE: Kanskje ikke helt seriøst II. Ang kjøper

21/02/2009 19:05 #2346

• Jeg er fortsatt eier av KUN en abyssiner
  • tchri102
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Kanskje ikke helt seriøst II. Ang kjøper

Her har jeg egentlig ingenting å bidra med av erfaring, men er mest en tråd som nye kan lære av og de erfarne lære fra seg.

Hvordan ser dere an potensiensielle kattekjøpere når dere selger kattunger?
Det er klart at står det en i fillete klær med ei sprøyte i armen (for å være ekstrem), så sier man automatisk at "beklager, men du får nok ikke katt fra dette oppdrettet". Men hvordan ser dere egentlig an dem som ønsker å kjøpe katt av dere, for å gjøre det beste dere kan for å sikre kattungene et godt hjem?????

Håper noen gidder svare på denne tråden, for det interesserer meg veldig. Og jeg synes det er viktig.
23/02/2009 11:58 #2378

• Profesjonelle fuglepratere...
  • Galgviddraumen
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Sv:Kanskje ikke helt seriøst II. Ang kjøper

Jeg tror nøkkelen er å bruke tid, samt å være veldig ærlig.
Da får du etterhvert ut en del kunnskap om hvordan kattungen din skal få det etter den har flyttet hjemmenfra.

I blant er det veldig enkelt siden det rett å slett oppstår en god kjemi både mellom selger/kjøper, men også at kattungen tydelig setter pris på sin nye eier. Da er det ikke så vanskelig lengre.

Andre ganger snur man plutselig på flekken siden man oppfatter ting gjennom samtalen som stemmer dårlig med hvordan man synes en pus av vår type skal ha det.

Tilbake til ærlighet. Vi erfarer at når man er ærlig så får man det samme tilbake og da er alt så mye enklere. Derfor sier vi til våre kjøpere hva vi helst vil at kattungen skal oppleve/brukes til. Noen tar utfordringen andre velger en annen kattunge, eller en annen oppdretter. Og det er helt greitt.

"Sprøyter i armen" er bare en av mange faresignaler.
Sofapute og motestyring kan være minst like skummelt med tanke på den videre oppveksten.
Vi gir fortrinnsvis videre kun til de som har erfaring med dyr, eller som virkelig setter seg inn i det de kan finne om rasen, være seg adferd, forventet alder,foring osv.
(N)Galgviddraumen
Abyssinere i Vilt, Sorrel, Blått og Fawn
Proud member of RC-Breeder Club

www.galgviddraumen.com
www.facebook.com/galgviddraumen
23/02/2009 12:34 #2383

• Enya
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Dette er ikke noe enkelt svar på. Vi kan være i god tro og synes at de nye eierne virker helt ok og ønsker seg denne katten av hele sitt hjerte, men så en dag så passer det ikke så godt med katt lengre og da er det prøve å finne noen andre til å overta katten. Og det kan i mange tillfelle være en meget lykkelig løsning men så kan vi også oppleve at katten blir sluppet ut for å klare seg selv ( en fra mitt forrige kull led denne skjebnen, men heldigvis ble hun funnet av noen som virkelig tok godt vare på henne og hun har det som plommen i egget nå).
Så min konklusjon er at det er ikke mulig å vite om den du selger til er den rette katteier. I de fleste tilfeller så er de jo det heldigvis
Bitta Mørk, (N) Jav Roc's Abyssineroppdrett
www.javrocs.com
23/02/2009 13:20 #2386

• Abyssiner
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Som Enya sier, er det ganske vanskelig å vite om katten virkelig får det bra hos kjøper. Men man må bare håpe på det beste. Jeg har det skrevet i mine kontrakter at hvis de 'går lei', ikke kan ha katten mer eller liknende, så har jeg førsterett til å kjøpe tilbake katten.

Det viktigste for meg er ærlighet. At de snakker rett fra levra istedenfor å smøre 'smør på flesk'... Jeg tar en titt innom for å sjekke at katten har det bra - hvis de selges til noen som ikke er så alt for langt unna.
(N) Sweet Puma - Abyssineroppdrett - har pause på ubestemt tid
23/02/2009 14:13 #2390

• Jeg er fortsatt eier av KUN en abyssiner
  • tchri102
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Høres ut som en vanskelig jobb, egentlig.

Er det mange som gjør seg bruk av "Særlige vilkår" i kontrakten. Jeg hentet frem mine kjøpskontrakter nå, ikke lest dem på noen mnd, og husket ikke ordrett hva som sto der.

Jeg har blant annet forpliktet meg til ormekurer, vaksiner, at de er familiemedlemmer som har tilgang til størstedelen av hjemmet, bruke kvalitetsmat, veterinær ved skade eller sykdom og diverse annet.

Selvfølgelig er vel ikke en "vanntett" kontrakt noen garanti for at kattungene vil få et trygt hjem, men det gav i alle fall meg som kjøper en klar oppfatning av hva oppdretter forventer av "sine" katteeiere, og det står der grønt på hvitt.

Men for all del, ikke alle som bryr seg om hva en kontrakt sier, tenker jeg.

Og godt det endre bra med den fra ditt forrige kull, enya. så trist når slikt skjer.
  • Side:
  • 1
Det tok 0.38 sekunder å laste siden
Banner

Online brukere

Ingen