Abyssiner.no

Nettstedet for Abyssiner & Somali entusiaster

Kanskje ikke helst seriøst?
(1 besøkende) (1) gjest
Avl og oppdrett

EMNE: Kanskje ikke helst seriøst?

16/02/2009 13:48 #2229

• Profesjonelle fuglepratere...
  • Galgviddraumen
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Kanskje ikke helst seriøst?

Registrer at det finnes katteelskere der ute - og her inne på forumet (?) - som kjøper hva de tror er en aby fra "oppdrettere" uten kompetanse eller tilknyttning.

Er dette et problem dere andre også ser?

Lurer og på om dette er noe vi bare må leve med, eller om det er noe vi kan påvirke.

Tenker dette er noe som kan medføre store skuffelser for de det gjelder og det synes jeg både er vondt og så fullstendig unødvendig.

En katt uten stamtavle er vel i Norge kun en huskatt? Om enn en fiin en.
(N)Galgviddraumen
Abyssinere i Vilt, Sorrel, Blått og Fawn
Proud member of RC-Breeder Club

www.galgviddraumen.com
www.facebook.com/galgviddraumen
16/02/2009 14:00 #2230

• Jeg må være på en feil klode, her er så underlig..
  • obstfelders
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Sv:Kanskje ikke helst seriøst?

En Aby uten stamtavle er en meget dyr huskatt. Men nå finnes det andre katteorganisasjoner enn FIFE.
Men kjøp og salg av katt reguleres av kjøpsloven, så hvis noen lover noe de ikke kan holde så ligger de jo tynt an. Men det finnes nok noen som prøver seg.

En annen ting er de som selger abyssiner som allergivennlig katt, da lover de mer enn de kan holde. De er ikke mer allergivennlig enn andre katter.
Nå har jeg 1 sorrel, mange vilt og en fawn...blå har jeg bare på lån av og til. Bare vent....
16/02/2009 14:27 #2232

• Jeg er fortsatt eier av KUN en abyssiner
  • tchri102
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Jeg fikk høre OM min oppdretter før jeg hadde fått katt i hus, for jeg tok en telefon til en annen oppdretter (som finnes her på forumet) for å høre mer om rasen og spørre om en del av de evinnelige spørsmålene mine. Jeg er en slik som alltid vil vite mer...

Jeg trodde ALLE rasekatter skulle selges med stamtavle, ormekur, helseattest, standard NRR kjøpskontrakt osv...

"oppdrettere" uten kompetanse eller tilknyttning"... Hva legger du i dette galgviddraumen?? Jeg er f.eks ikke oppdretter, men skulle jeg noengang bestemme meg for at det blir kull, så vil jeg da automatisk bli den "grønneste" oppdretteren av abyssiner i Norge. Det er vel ikke dermed sagt at jeg vil være den som får de "dårligste" kattungene og ikke tar det alvorlig... Ikke at jeg føler meg personlig truffet (så veldig masse), men jeg vil tro at alle de store seriøse oppdretterne også begynte som nybegynnere en gang.

De som "masseproduserer" kattunger er en annen ting. Vet min kusine kjøpte en perser en gang, uten stamtavle, Som kosekatt. Den endte med å dø etter en liten stund av Kattepest eller en annen typisk kattesykdom. Hos oppdretter var det MANGE uflidde katter og regelrett kaos.

Og jeg ser av og til at de som eier huskatter kaller dem skogskatter. dette er vel litt misvisende. Med tanke på at Norsk Skogskatt er en rasekatt, mens en langhåret huskatt er en langhåret huskatt.
16/02/2009 14:36 #2233

• Abyssiner
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Da blir du den grønneste oppdretteren - rett etter meg. Jeg har hatt litt kommunikasjons problemer med NRR om noen papirer osv, men føler ikke at jeg er mindre seriøs fored om. Alle begynner en plass, Tonje. Vi kan være grønne isammen
(N) Sweet Puma - Abyssineroppdrett - har pause på ubestemt tid
16/02/2009 14:47 #2234

• Jeg må være på en feil klode, her er så underlig..
  • obstfelders
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Sekretæren i klubben din skal både gi deg rette opplysninger og vedkommende skal også hjelpe deg hvis det er noe du trenger hjelp til.

Et seriøst oppdrett begynner med å skaffe seg et oppdrettsnavn, kan ta litt tid. For meg tok det ca 1 år da NRR klarte å rote vekk søknaden min et par ganger. Trenger selvfølgelig ikke ta så lang tid.
Godt råd, ta alltid kopi av det du sender fra deg i kattesammenheng, kan være nyttig. Men medlemskap i NRR og tilknytning til en klubb betyr ikke nødvendigvis seriøsitet. Klubbene får til stadig henvendelser om å rydde opp i forhold mellom kjøper og selger.

Et besøk hos oppdretter eller undersøkelse av referanser er også nyttig.
Nå har jeg 1 sorrel, mange vilt og en fawn...blå har jeg bare på lån av og til. Bare vent....
Det tok 0.38 sekunder å laste siden
Banner

Online brukere

Ingen