Abyssiner.no

Nettstedet for Abyssiner & Somali entusiaster

Paringstidspunkt
(1 besøkende) (1) gjest
Avl og oppdrett

EMNE: Paringstidspunkt

13/02/2009 23:15 #2162

• Ororina
  • Gold Boarder
  • FRAKOBLET

Paringstidspunkt

For et par dager siden ble jeg tipsa om denne artikkelen som er skrevet av en finsk veterinær: http://www.clinivet.fi/artikkelit/kissa_...it/artikkeli_31.html

Artikkelen er på engelsk, og handler om fertilitetsproblemer hos katt; eller mer konkret, en sykdom som kalles endometriose. Dette er en sykdom som de kan utvikle hvis det tar for lang tid mellom hvert kull eller er for gamle når de får sitt første kull. Endometriose kan føre til kull med få friske kattunger, eller i verste fall sterilitet.

Årsakene som listes opp går på stressfaktorer som kan påvirke hunnkatten, og dermed forverre, eller utvikle denne sykdommen.

Sitat fra artikkelen (som jeg har prøvd å oversette):
”Jeg har på følelsen at det å pare katten når hun er mellom 2-3 år er normalt? Vel, det er alt for sent. Siameseren, for eksempel, modnes veldig fort. Normalt vil hunnkatten komme i løp allerede når den er 4-6 måneder gammel. For å forhindre fertilitetsproblemer, bør den få sitt første kull når den er mellom 9-12 måneder gammel.”
13/02/2009 23:35 #2163

• Spesialitet : Katter som flørter med Dommerne
  • Gucci
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Sv:Paringstidspunkt

Takk for nyttig informasjon Ororina, har vært og sett på innlegget og har lastet det ned for oversetting, skal legge det ut i sin helhet så snart det er klart.

Jeg har sett en del kull med veldig unge mødre så jeg syns nok det er viktig at de ikke bare er fysisk klar til å få kull men at de også er modne nok til det. men det er nyttig å vite om mulige konsekvenser dersom en venter for lenge.
Oppdretter av Abyssinere i fargene Rødt, Vilt, Blått og Fawn
www.natures.abyssiner.no
14/02/2009 01:32 #2169

• Jeg er en liten primadonna!
  • Tante Sur
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Jeg stusser litt ettersom endometriose er en sykdom som rammer kvinner - dvs oss menneskekvinner. Den kan ofte føre til infertilitet hos oss - men jeg ante ikke at den fantes hos katter...

Hos oss mennesker er det en myte at graviditet kan helbrede denne sykdommen - og at den dermed kan forhindres ved at man blir tidlig gravid.

Nå vil nok enkelte påstå at vi jenter kan være svært så kattete av og til (), men jeg skal likevel ikke trekke den konklusjonen at sykdommen utvikler seg likt hos mennesker og katter. Så det kan godt være at det hjelper å få kull tidlig, men likevel...litt skeptisk til at den skal være så ulik...

Ser frem til å lese mer!
14/02/2009 02:00 #2172

• Jeg er fortsatt eier av KUN en abyssiner
  • tchri102
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Hmmm, høres interessant ut. For sent på kveld for denne jenta her til å slite seg gjennom engelsk faglitteratur, så venter i spenning på oversettelsen.

Som nevnt i en annen tråd tidligere har jeg i dag børstet støv av kattebøkene og lest litt. Jeg satt igjen med et inntrykk av at det ikke var sunt for en hunnkatt og få løp etter løp uten å få kattunger. Og at en fertil hunnkatt burde få kull èn gang i året (noe jeg syntes var litt ofte kanskje) Hvilke bøker som sa hva husker jeg ikke, og kan ikke huske det ble nevnt annet enn økende frustrasjon for den løpende, uparrede hunnkatten hvis den aldri "fikk seg noe". Jeg kan ikke huske det ble nevnt noe om at det kunne ende med sykdom. Skummelt hvis det skulle vise seg å være tilfellet, og at det er godt dokumentert.

Gleder meg til å lese artikkelen.
14/02/2009 12:03 #2178

• Spesialitet : Katter som flørter med Dommerne
  • Gucci
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Har begynt å oversette artikkelen og man helbreder ikke sykdommen ved tidlig drektighet men kan som du sier hindre den i å utvikle seg.
Oppdretter av Abyssinere i fargene Rødt, Vilt, Blått og Fawn
www.natures.abyssiner.no
Det tok 0.36 sekunder å laste siden
Banner

Online brukere

Ingen