Abyssiner.no

Nettstedet for Abyssiner & Somali entusiaster

Katt som må fores på spesialfor
(1 besøkende) (1) gjest
Avl og oppdrett

EMNE: Katt som må fores på spesialfor

10/02/2009 19:03 #2063

Katt som må fores på spesialfor

min lille somalikatt, Mali(hun er 5.5 år) har vært tynn og pjuskete siden hun fikk kattunger i august. Sist ultralyd i september viste ingen tegn til nyresvikt. Men siden hun ikke har bygd seg opp (hun er 2.4 kg nå,og vanligvis 3 kg når hun er i normalvekt)og ser ut som hun har bodd i en konsentrasjonsleir, bestemte jeg meg idag for ny ultralyd og i tillegg ta en blodprøve.

Samme som sist på ultralyden, ikke noe unormalt. Blodprøven viste alikevel 2 litt forhøyede verdier, dvs tidlig stadie av nyresvikt. Jeg fikk beskjed om at hun skal fores med spesialfor resten av livet, så kan hun leve lenge. Hun kan godt få annen mat også, men hovedforet skal være nyreforet. Jeg fikk også beskjed at hun aldri mer kunne få kull pga dette og burde steriliseres når hun hadde lagt på seg litt

Da aner ikke jeg hva jeg skal gjøre for å ordne dette, siden kattunger og drektige katter ikke skal ha dette foret(pga ikke næringsrikt nok til dem). Jeg har en liten import på 4 mnd og en import på 10 mnd.

Veterinæren sa at den andre somalihunnen min på 4 år fint kunne spise dette nyreforet. Men dette blir verre når hun skal parres neste gang...

Noen som har noe tips til foring? Jeg har jo tørrforet fremme hele tiden, og vi bor jo bare i en to-roms (1 stue, 1 kjøkken, 1 gang, 1 soverom og 1 bad..)

Og jeg er veldig glad i malekatten min(Mali). Så jeg vil jo beholde henne..

Hun kan være tynn også pga stress, hun har lite matlyst og hun har kranglet lenge om rangen med min andre importhunn på ti mnd, selv om dette virker å ha gått seg til nå. Likevel har det vært mye frem og tilbake her, med to kull (der en av ungene er igjen og flytter i morgen..hun er sint på denne..), to nye katter +vi har vært en mnd hjemme hos min mor som selv har tre katter..Dette kan ha påvirket henne, så jeg håper hun vil komme seg nå snart.

Noen råd? har noen opplevd katter med nyresvikt?
10/02/2009 23:42 #2067

• Spesialitet : Katter som flørter med Dommerne
  • Gucci
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Sv:Katt som må fores på spesialfor

Her er jeg redd at jeg ikke har tilstrekkelig erfaring til å uttale meg, men forstår godt at det kan bli et problem når noen skal og andre ikke skal ha allslags fòr. Jeg har litt av det samme problemer når det gjelder mine kastrater kontra diende mødre som også kan bli et problem selv om ditt problem er av en mer alvorlig art enn det. Det eneste rådet jeg kan gi er om du har mulighet for å stenge henne inne på et eget rom et par tre ganger til dagen mens de andre forsyner seg av sitt kittenfòr der hun da kunne kose seg med en gobit av et eller annet slag for ikke føle seg utenfor,om du foreksempel på en slakterforretning fikk tak i grise eller okshjerte som du kunne skjære opp å fryse ned i passe porsjoner til henne for rent kjøtt skal vel en katt med nyreproblemer tåle å spise trodde jeg, uten at jeg vet det med sikkerhet.
Oppdretter av Abyssinere i fargene Rødt, Vilt, Blått og Fawn
www.natures.abyssiner.no
11/02/2009 00:25 #2068

Ja, kanskje det. Med Mali mente veterinæren hun fint kunne spise andre ting også, så lenge dette nyreforet ble hovedforet hennes. På natta kommer hun til ¨å være på badet eller vårt soverom med sin egen mat,så det er ingen problem.

Veterinæren sa jeg fint kunne gi kokt eller rått kjøtt, men iflge det jeg leser på nett så skal ikke katter med dårlige nyrer allefall ha rått kjøtt, fordi det er for mye proteiner, og det nyreforet har lite proteiner visst. Så det er ikke rart man blir forvirret. Men hun kan nok fint få en godbit innimellom.

En slakter bør jeg finne her i Oslo,for jeg har en liten import som skal fores med mye rått kjøtt.. og hjerte er jo alltids fint

Takk for gode tips.
11/02/2009 00:50 #2069

• AnnK
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Hei

Føler jeg har litt erfaring der. Iallefall med å ha en nyresyk katt. Min gamle dame Contessa på 16 har også nyresvikt, og det er over to år siden det ble oppdaget på henne. Hun har det helt topp, er i fin form og lever på nyrefor. Det tok litt tid for henne å venne seg til dette foret da jeg tror det rett og slett ikke smaker like godt som annet for. Hun får alltid dette foret for seg selv, men kun våtfor da, for hun har ikke en tann igjen så tørrfor spiser hun ikke lenger. Så der har jeg fordelen da. De andre kan ha sitt tørrfor i fred uten at det må gjemmes bort. Men hun har sine turer for seg selv så hun får i seg sitt for noen ganger i løpet av dagen.
Det er ikke lett å vite hvordan du skal skille de, men om hun får spise seg mett for seg selv noen ganger i løpet av døgnet vil hun kanskje ikke være like ivrig på den vanlige maten, og siden hun kan spise litt av det kan det sikkert stå fremme.
Hva slags nyrefor gir du?
Jeg har prøvd litt forskjellig, men det er det fra specific Tessa liker best, men det er jo vårfor da. Til å begynne med gikk det i tørrfor også og da var det fra Royal Canin best, men det var vanskelig å få tak i da det kun er dyrleger som selger det, og de her rundt om har det ikke.
Det jeg fikk beskjed om fra dyrlegen var å sjekke henne med blodprøver iallefall to ganger i året for å se om verdiene forandret seg, for ble hun dårligere fantes det også medisin hun kunne få.
Men jeg har fått motsatt beskjed om matern enn deg, og det er at hun ikke skal ha annen mat enn nyreforet, så det med kjøtt og sånn vet jeg ikke noe om. Jeg har vært veldig forsiktig, men må innrømme at en veldig sjelden gang får hun litt kokt fisk eller noe og da stråler hun....
De skal jo ha litt godt også....
Jeg fikk også beskjed om at når det ble oppdaget så tidlig og de holdt seg til dietten kunne de leve i mange år med det.Nå var jo Tessa gammel når hun fikk det da, men vi krysse fingre for godpusen din:) .
11/02/2009 12:47 #2085

Jeg bruker Renal fra Royal C. Rett og slett fordi jeg fikk 100 kr i rabatt fordi jeg er oppdretter (299 istedet for 399 for 4 kg). Maila litt med RC og dem sa jeg også får oppdretterrabatt på våtfor også OG så sa veterinæren at hun fikk best tilbakemelding på det i fh til Hills K/D. Det er dyrt, men jeg har jo 4 katter og skal alltids klare å betale nyrefor til alle.

Siden Malis tilstand ikke var noe akutt og verdiene var så lite forhøyet så kunne hun få litt annet innimellom, men klart, alt med måte. I natt har hun vært på soverommet med meg og da er hun SÅÅ fornøyd når hun kan sove sammen med mamma

Jeg kommer til å sjekke verdiene 1x i året, da min veterinær mente Malis verdier ville bli helt fine etter å ha gått på dette foret en stund.

Her er svaret jeg fikk av RC:
Drektige og diegivende katter, samt kattunger skal riktignok IKKE ha dette fôret. Renal inneholder nemlig altfor lavt innhold av fosfor (ca 1/3 av et vanlig vedlikeholdsfôr) og proteiner (ca 10-13% mindre enn et kattungefôr) til at kattemor og unger får i seg det de trenger.

Hele 86% av kroppens fosfor lagres i knoklene, hvor det sammen med kalsium er med på å styrke skjelettet. I tillegg til mange andre viktige oppgaver i kroppen, inngår blant annet fosfor i DNA og RNA som inneholder arvematerialet. Derfor er det viktig at kattemor og unger IKKE spiser Renal. Vet at det kan være vanskelig å skille kattene i matfatet, men i dersom du venter kull eller har kull hjemme, så må kattene skilles. Det er jo like viktig at hun som har nyresvikt heller ikke spiser kattungefôr, da dette forverrer sykdommen hennes pga det normale innholdet av proteiner og fosfor
Det tok 0.42 sekunder å laste siden
Banner

Online brukere

Ingen