Abyssiner.no

Nettstedet for Abyssiner & Somali entusiaster

Fargeintensitet og genetikk
(1 besøkende) (1) gjest
Avl og oppdrett

EMNE: Fargeintensitet og genetikk

28/01/2009 00:17 #1703

Fargeintensitet og genetikk

Jeg bare lurer på om noen kan dette med farge og fargeintesitet. Er det sånn at feks graden av fargesterkhet bestemmes av flere gener enn bare ett? Er det polygener? Det er greit hvordan selve fargen nedarves, men intensiteten jeg undrer meg over.

Er det sånn at en blå katt vil få viltfargede kattunger med en gråere farge? Feks jeg har parret en sterk/mørk viltfarget katt med en katt med sterk fawn farge. Alle kattungene ble viltfargede dillusjonsbærere med litt grå farge, selv om fargene på foreldrene er sterke.

Noen oppdrettere vil jo avle rene viltliner for å få en bedre fargeintensitet.

Og hvordan nedarves graden av tikking? Det virker jo enkelt å parre en dårlig tikket katt med en ekstremt mørk og håpe at ungene arver dette. Men er det så enkelt?

Og er det sånn at når man feks parrer en katt med for rett profil med en katt med ekstra knekk på nesen, vil man da få enten eller, eller em mellomting? (dette kalles noe spesielt i genetikken, men husker ikke hva..) Det spørs jo selvsagt hva gener som er involvert.
28/01/2009 10:40 #1714

• Jeg er fortsatt eier av KUN en abyssiner
  • tchri102
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Sv:Fargeintensitet og genetikk

Håper noen kan svare på dette! Jeg også er interessert i dette. Soul er blå, og blitt fin og gyllen bryst, mage og ben, men litt "lys under tikkingen" som jeg har forstått kan være vanlig på blå katter. Venter på ekspertsvar på denne tråden:laugh:
28/01/2009 11:15 #1720

• Abyssiner
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Venter og i spenning på svar
Har samme problem som tchri102.
(N) Sweet Puma - Abyssineroppdrett - har pause på ubestemt tid
28/01/2009 12:52 #1726

• Spesialitet : Katter som flørter med Dommerne
  • Gucci
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Da jeg i den senere tid har tabbet meg ut som ekspert på kjønnsbestemmelse vil jeg ikke kalle dette innlegget for noen ekspertuttalelse, men ber dere se det som en komentar fra en amatør med litt erfaring.
Vi Aby-eiere skal prise oss lykkelige for at vi bare har våre 4 basefarger å holde styr på, i England har de 6 farger da sjokolade og lilla kommer i tilegg, andre fargekombinasjoner er også kommet til i det siste uten at disse er godkjent I noe lands forbund. I andre katteraser har de opp i mot 50 forskjellige fargekombinasjoner å holde styr på, så det er greit å slippe det styret.
For 15 år siden var det nesten bare røde abyssinere på utstillingene, de viltfargede slet med grå underpelser ,og de som hadde bra farge hadde som regel en del striper og halsbånd å stri med, men
med å bruke våre røde katter fikk vi etter noen år fram den fine viltfargen vi har i dag. Toril Furulund (Skytten’s) var en av de første som fikk frem den fine varme viltfargen . På denne tiden var Dillusjonsfargen heller sjelden og det var ikke før Erik Gustavson (Thamos) Importerte en blå hannkatt fra Australia (Naraburra Solitare) at det ble litt fart i dette arbeidet .
Det som generelt kan sies er at på Abyssiner oppnås den beste fargen mellom katter med basefargene Rødt (Sorrel)og Vilt(Ruddy) da det er disse fargene som vi har brukt lengst tid på å utvikle. Blått og Fawn er en fortynning og spesielt Fawn er den fargen som det er brukt minst tid å utvikle,den har nærmest blitt sett på som et biprodukt av blått. Konklusjonen er derfor at om du i ditt oppdrett skal avle frem katter med flott basefarge bruker du katter med flott basefarge uten fortynning (Dillusjon)da dillusjonsbærende avlsdyr bare i skjelden grad kan være med på å forbedre denne, men skal vi forbedre blått og fawn er det denne basefargen som kan hjelpe oss med dette, da du ved å parre to blå katter med bra farge som regel bare får avkom med bra farge. Dillusjonsfargen kan bare forbedres ved bruk av viltfargede eller røde dillusjonsbærere med god farge. Men som ellers i livet finnes der en hel haug med unntak og det er disse unntakene som gjør det så spennende å være oppdretter, da du aldri med sikkerhet vet hvordan kattungene dine vil se ut .
Oppdretter av Abyssinere i fargene Rødt, Vilt, Blått og Fawn
www.natures.abyssiner.no
28/01/2009 13:13 #1727

• Jeg er fortsatt eier av KUN en abyssiner
  • tchri102
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

skal vi forbedre blått og fawn er det denne basefargen som kan hjelpe oss med dette, da du ved å parre to blå katter med bra farge som regel bare får avkom med bra farge. Dillusjonsfargen kan bare forbedres ved bruk av viltfargede eller røde dillusjonsbærere med god farge.

Bittelitt gresk, men halvforståelig.
Så si at jeg ønsker å avle på Soul, men ønsker en enda bedre "ryggunderpels"

Hvis jeg da velger en Blå hannkatt med utmerkede fager vil avkommet likevel ikke få en bedre pelsfarge der det er ønskelig, eller vil noen i kullet arve farens utseende der??

Hvis jeg parrer med f.eks viltfarget katt men ønskelige farger, og hannkatten er "blåbærer" kan da noen av kattungene bli blå og noen vilt i alle fall? om ikke andre farger i tillegg?? Men hva da med de blå kattungene`?? Vil de kunne få mindre grått i "ryggunderpelsen"???
Det tok 0.31 sekunder å laste siden
Banner

Online brukere

Ingen