Da jeg i den senere tid har tabbet meg ut som ekspert på kjønnsbestemmelse vil jeg ikke kalle dette innlegget for noen ekspertuttalelse, men ber dere se det som en komentar fra en amatør med litt erfaring.
Vi Aby-eiere skal prise oss lykkelige for at vi bare har våre 4 basefarger å holde styr på, i England har de 6 farger da sjokolade og lilla kommer i tilegg, andre fargekombinasjoner er også kommet til i det siste uten at disse er godkjent I noe lands forbund. I andre katteraser har de opp i mot 50 forskjellige fargekombinasjoner å holde styr på, så det er greit å slippe det styret.
For 15 år siden var det nesten bare røde abyssinere på utstillingene, de viltfargede slet med grå underpelser ,og de som hadde bra farge hadde som regel en del striper og halsbånd å stri med, men
med å bruke våre røde katter fikk vi etter noen år fram den fine viltfargen vi har i dag. Toril Furulund (Skytten’s) var en av de første som fikk frem den fine varme viltfargen . På denne tiden var Dillusjonsfargen heller sjelden og det var ikke før Erik Gustavson (Thamos) Importerte en blå hannkatt fra Australia (Naraburra Solitare) at det ble litt fart i dette arbeidet .
Det som generelt kan sies er at på Abyssiner oppnås den beste fargen mellom katter med basefargene Rødt (Sorrel)og Vilt(Ruddy) da det er disse fargene som vi har brukt lengst tid på å utvikle. Blått og Fawn er en fortynning og spesielt Fawn er den fargen som det er brukt minst tid å utvikle,den har nærmest blitt sett på som et biprodukt av blått. Konklusjonen er derfor at om du i ditt oppdrett skal avle frem katter med flott basefarge bruker du katter med flott basefarge uten fortynning (Dillusjon)da dillusjonsbærende avlsdyr bare i skjelden grad kan være med på å forbedre denne, men skal vi forbedre blått og fawn er det denne basefargen som kan hjelpe oss med dette, da du ved å parre to blå katter med bra farge som regel bare får avkom med bra farge. Dillusjonsfargen kan bare forbedres ved bruk av viltfargede eller røde dillusjonsbærere med god farge. Men som ellers i livet finnes der en hel haug med unntak og det er disse unntakene som gjør det så spennende å være oppdretter, da du aldri med sikkerhet vet hvordan kattungene dine vil se ut .