Abyssiner.no

Nettstedet for Abyssiner & Somali entusiaster

Varm og kald farge
(1 besøkende) (1) gjest
Avl og oppdrett
  • Side:
  • 1

EMNE: Varm og kald farge

25/01/2009 12:41 #1596

• Enya
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Varm og kald farge

Mitt spørsmål her i dag går vel først og fremst til dere som er oppdrettere. Hebe i fra mitt siste kull har /hadde jeg tenkt skulle gå videre i mitt oppdrett. Jeg så tidlig at hun ikke har verdens beste farge, men tenkte at den kommer. Men nå er hun snart fire mnd og hun er det jeg vil kalle kald i fargen på deler av kroppen, se spesielt på hennes hofter og på siden. På ryggen har hun grei farge og underfargen er også ganske grei. I standaren så står det at kald farge er en feil. Jeg har meldt henne på til NORAK men om hun ikke blir bedre så vet jeg ikke. Har noen av dere vert borti dette, kommer fargen så sent på noen ? Om ikke så tenker jeg på å selge henne som kosekatt. Hva mener dere
Hebe_13uker_fix_0001.jpg
På bildet er hun 13 uker
Bitta Mørk, (N) Jav Roc's Abyssineroppdrett
www.javrocs.com
25/01/2009 13:33 #1599

• Spesialitet : Katter som flørter med Dommerne
  • Gucci
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Sv:Varm og kald farge

Du er inne på noe som jeg også har lurt en del på da min Gucci hadde det samme problemet i oppveksten men han har i dag fått, Ikke den mørkeste men en varm fin viltfarge. og gjennom de siste kull har jeg også sett at kull med Dillusjonsforeldre bruker noe lenger tid med å utvikle sin farge mens avkom av viltfargede å røde katter ofte utvikler dette noe raskere. Jeg har også sett at dette har noe med avlslingjer å gjøre, der fargen utvikler seg på forskjellige stadier av oppveksten. Derfor ville jeg ha ventet med å ta noen endelig avgørelse angående din katt, for om denne også har Enja som mor burde fargen komme etterhvert. Når det gjelder standarden så er det bare grå underpels og striper og markeringer som fører til sertefikat-trekk. Det første hintet om hvilken farge en Abyssiner vil få ser du best på baksiden av ørene og i pannen da det er der den utvikles først.
Oppdretter av Abyssinere i fargene Rødt, Vilt, Blått og Fawn
www.natures.abyssiner.no
25/01/2009 21:45 #1627

• Enya
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Takk for støtten. Jeg har innerst inne ikke lyst til å selge henne. Og ja det er Enya som er mamma og hun e rikke grå i underpelsen, men det står i standaren at kald farge er feil men ikke at en mister sertet men katten taper dersom det er en som har bedre farge. Men her er det kanskje mest linjene jeg vil bruke fremover som teller.
Bitta Mørk, (N) Jav Roc's Abyssineroppdrett
www.javrocs.com
26/01/2009 12:56 #1637

• Abyssiner
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Jeg ville ventet litt til og sett hvordan hun utviklet seg... Fargen kom ganske sent på min Ariina, men den er ok nå. Hun er blå, men poenget er at fargen kan komme sent
(N) Sweet Puma - Abyssineroppdrett - har pause på ubestemt tid
  • Side:
  • 1
Det tok 0.47 sekunder å laste siden
Banner

Online brukere

Ingen