Abyssiner.no

Nettstedet for Abyssiner & Somali entusiaster

Tilleggsforing
(1 besøkende) (1) gjest
Avl og oppdrett
  • Side:
  • 1

EMNE: Tilleggsforing

21/02/2012 10:54 #11875

• AnnK
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Tilleggsforing

For tre dager siden fikk Iliana en liten blå gutt, og foreløpig har hun nok ikke nok melk. Dvs hun er veldig sår på puppene og er veldig stressa når han suger. Hun lar han suge litt og jeg regner med at han får ut litt, men at det går veldig sent. Etter en stund går hun, og han hyler så da har jeg gitt han litt tillegg som han suger i seg med stor appetitt. Jeg har bank i bordet vært heldig og ikke hatt sånne problemer før så jeg har ikke mye erfaring med det, men er det noen av dere som har tilleggsforet kattunger? I såfall lar dere kattungen(e) få suge seg ferdig først og så gir tillegg? Jeg tenker at det vil hjelpe på melkeproduksjonen at han iallefall suger. Og har det ordnet seg sånn etterhvert at mammapusen har fått nok melk så dere kunne slippe tilleggsforingen? Jeg vil jo helst at hun skal ha nok melk til han etterhvert, men er selvsagt klar for å hjelpe til.

Må innrømme at jeg er noe i koma etter netter med hyling men det er jo bare en kort tid før han klarer å få i seg noe selv, noen uker så regner jeg med han spiser selv.

Lar dere de spise så mye de vil eller følger dere skjemaet på boksen med så og så mange ml pr gang.?

Han er tilbake på fødselsvekten iallefall, så håper jeg han begynner å legge ordentlig på seg raskt nå
21/02/2012 12:26 #11876

• Jeg er en liten primadonna!
  • Tante Sur
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Sv: Tilleggsforing

Mange variabler her, så det er vanskelig å gi en fasit.
Vi har alltid prøvd å la ungen suge mest mulig for å stimulere melkeproduksjonen, men der må du nesten føle deg frem.
Vi gir i snitt hver 2dre time til å begynne med, men det avhenger litt av hvor mye vi får i dem hver gang. Du merker fort en rytme der.
Det blir dessverre magefølelsen som styrer dette, men gi heller ofte selv om de bare får i seg noen dråper om gangen. Alt hjelper.

TÅLMODIGHET er nøkkelordet.

Royal Canins tåteflasker blir ofte for store for nyfødte, så vi har hatt noen spesieltutter for minipus som vi setter på en sprøyte. Det er lettere, men krever svært nennsom hånd så de ikke får melken i lungene. En pipette fra apoketek er heller ikke dumt.
Husk å massere magen lett etter mating - spesielt viktig hvis Iliana ikke vil følge opp.
Det kan bli forstoppelse av erstatning - litt malt i melken kan hjelpe.

Gi Iliana P-piller! Går hun i løp, har du tapt slaget - og må fore helt til fast føde-start pluss tilleggmelk i flere uker etter dette også...

Og ring gjerne meg eller Galgviddraumen. Du har kanskje spørsmål jeg ikke kommer på å svare på her...?

Ps. Vi har dessverre ikke klart å få våre tilbake til mamma når det bare har vært en i kullet. De vi har tilleggsforet for at de ikke skulle tape kampen mot større søsken, har hatt stimulihjelp av nettopp de samme søsknene, så der har naturen hjulpet oss.
21/02/2012 17:26 #11881

• Abyssineroppdrett
  • Mayas Pride
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Huff det er en vanskelig balansegang dette her. Skal man forsøke å la mor ordne opp selv eller skal man overta allt?

Vet ikke om dere husker det, men for 2 år siden så fikk vi et 1. barns kull (lille Gabriell). Isis hadde bare melk i 1 spene og det var ikke nok. Trodde hun hadde jurbetennelse og tok henne til veterinær etter 2 dager. Det var da veterinæren fant ut at hun hadde stengt av nesten hele "baren". Fikk da beskjed om at her er det bare å starte å fullfore. Men heldigvis så fikk Gabriel det lille Isis kunne gi ham og tok all annen omsorg for ham. Vasket og stimulerte magen. Så til dette med såre spener. Kjøp Hvetekimolje (uten tilsetningsstoffer) på apoteket. smør spenene hennes godt med dette et par ganger om dagen (så lenge du ser hun er sår). Dette er ikke farlig for hverken henne eller den lille. Samt at det er flott tilskudd for pelsen og fordøyelsen til de begge. Jeg har brukt dette til alle mine jenter når jeg ser at de begynner å bli litt såre. Det ser ut til at de liker både å få denne oljen på og det stimulerer samtidig melkekjertlene.

Har du en Nillebutikk i nærheten? Disse små tåteflaskene med sukkertøy er helt geniale. Mye mindre smokk. Lykke til, vet hvor slitsomt det kan være.
23/02/2012 16:27 #11887

• AnnK
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Tusen takk for svar dere.
Kan fortelle at det går kjempebra med lilleblå nå. Han har klart å få igang melkeproduksjonen igjen så han trengte nok bare litt tillegg i en periode for å holde seg sterk nok. Merket natt til i går at alt liksom roet seg, Iliana begynte å rose seg lengre av gangen når han sugde og han var roligere og når jeg prøvde et par ganger å gi han tillegg i går så ville han ikke ha. Og fra i går kveld til i dag ettermiddag har han nesten gått opp 20 gram, 18 for å være nøyaktig og det er en så enorm lettelse.
Så det går iallefall å få ting i gang igjen selv om det er en litt dårlig start.
24/02/2012 10:46 #11888

• Jeg er en liten primadonna!
  • Tante Sur
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Det er så deilig når det flasker seg!

Nå kan du senke skuldrene...
  • Side:
  • 1
Det tok 0.34 sekunder å laste siden
Banner