Abyssiner.no

Nettstedet for Abyssiner & Somali entusiaster

Parringsgebyr
(1 besøkende) (1) gjest
Avl og oppdrett

EMNE: Parringsgebyr

14/02/2012 13:11 #11805

• Enya
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Sv: Parringsgebyr

Takk for det Gucci Nei hvem som klarer seg best av de utskjemte eller pappadaltene skal være usakt, men mitt poeng er og var at mannfolkene er flinkere med forretningsdelen enn de fleste av oss når det det er snakk om avtaler og kontrakter kanskje ?.
Bitta Mørk, (N) Jav Roc's Abyssineroppdrett
www.javrocs.com
14/02/2012 13:57 #11806

• Spesialitet : Katter som flørter med Dommerne
  • Gucci
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Kanskje der er noe i det
Oppdretter av Abyssinere i fargene Rødt, Vilt, Blått og Fawn
www.natures.abyssiner.no
15/02/2012 21:08 #11811

Grr. får helt fnatt, skrev det lange innlegget, og får til svar at min økt har løpt ut, logg inn igjen!!

Jeg skrev at jeg er enig med Gucci her.Gucci har lagt mye penger og energi i importere nye linjer. Selv har han stort nok oppdrett til å kunne anvende hannen sin på sine hunner og få frem nye katter med nye typer og nye liner, både helsemessig- og avlsmessig effekt. Gucci trenger ikke å låne ut sin hannkatt,siden han selv har mulighet til å anvende hannen selv.

En ting er å eie en flott hannkatt, en annen ting er at en flott hannkatt trenger ikke nødvendigvis å gi det man forventer. Ved å selv anvende hannen og se hva man får finner man også ut en del om hannen. Så kan man se om man får frem den typen aby man selv ønsker skal gå videre i avl. Her skriver faktisk Gucci at han gjerne selger et avkom. Hva er problemet da? Er det noe galt å ville vite hva sin egen hannkatt gir, og ha litt kontroll? Det vitner om seriøsitet tenker jeg, istedet for å låne ut sin hanne i hytt og pine og kanskje sørge for å gi middelmådige avlskatter videre hos andre oppdrettere, som igjen faktisk kan gi en dårlig rykte ( ja, der er han som eier den dårlige importhannen bla bla bla..andre oppdrettere kan være så slemme).

OG så kan folk sitte og si at det ikke er rasens beste fordi de nye linjene er så restriktive, det blir lite nytt blod bla bla. Men det blir det jo ikke når Gucci faktisk skriver at han selger avkom videre til avl, så lenge han mener de er av avlskvalitet. Og alt i alt, hadde ikke det vært noe problem med mangel på nytt blod om flere kanskje spyttet i noen kr og importere. Skjønner at ikke alle har tid eller penger til dette. men da kan man faktisk ikke heller alltid forvente å kunne låne en import selv.

Kjøpe et avkom, det er storsinnet det, for det er tross alt import i den og. Og at Gucci gjør det slik viser bare at han og kvalitetssjekker kattene han importerer.

Selv går jeg omveier med aby på somalien + importerer for å lage nye linjer og få bedre typer på somali. Likevel er det surt å se at 85% av somalioppdrettere bruker de samme kattene igjen og igjen. Kattene er likedan nå som da jeg begynte i 2002, det er små ører, lange kropper og høye ører. Jovisst har alle herlig gemytt. Om folk vil lage kosekatter, så får de gjerne gjøre det. Men for meg er det viktigste å få både herlig temperament, flottere typer (mer rasetypisk) og sunne katter /bredere avlsbase. Det skal sies at noe har jeg lykkes i mtp type, mye har og blitt annerledes enn jeg trodde. Men det er det som er spennende. Likevel har temperamentet alltid blitt bra, og helsen til kattene er også flott.

Jeg har solgt kattene til normal pris, og leid ut parringer til normal pris. Egentlig har jeg vært for snill føler jeg, men samtidig har jeg verken plass, penger eller tid til å sitte med alle linjene selv, så jeg har vært glad for at noe av det jeg har jobbet inn har gått videre.

men skulle ønske flere ville importere, og tenke forbedring av type, og kanskje det ikke trengte å koste skjorta hvis fler hadde gjort det. Men forstår ikke alle ha muligheten altså-
Følgende bruker har takket deg: Galgviddraumen
16/02/2012 08:54 #11812

• Profesjonelle fuglepratere...
  • Galgviddraumen
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Bifalles! Mange gode tankerekker her!
(N)Galgviddraumen
Abyssinere i Vilt, Sorrel, Blått og Fawn
Proud member of RC-Breeder Club

www.galgviddraumen.com
www.facebook.com/galgviddraumen
16/02/2012 09:57 #11813

• Spesialitet : Katter som flørter med Dommerne
  • Gucci
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Endelig noen som vet hva det går i og hva jeg forsøker å få til. Jeg mener at 4-6 kull på en hannkatt er sånt passe og når både jeg og oppdretter skal bruke han blir det ikke mye til overs. Om jeg klarer å få et avlsdyr i vert av disse kullene er jeg mer enn fornøyd.
Det som driver meg er å lage den for meg perfekte abyssineren, jeg vet at den sannsynligvis aldi vil bli født, men det er jo gøy å prøve lell. Målene med å drive oppdrett er forskjellige hos den enkelte oppdretter og hva disse målet er, er helt opp til vedkommende oppdretter.Som jeg sikkert har sagt hundrevis av ganger på dette forum så vil jeg forsøke å avle frem flotte utstillingskatter med godt gemytt å helse, mens andre igjen er førnøyd med å produsere kattunger. Vi behøver sansynligvis begge deler.
Oppdretter av Abyssinere i fargene Rødt, Vilt, Blått og Fawn
www.natures.abyssiner.no
Det tok 0.35 sekunder å laste siden
Banner

Online brukere

Ingen