Abyssiner.no

Nettstedet for Abyssiner & Somali entusiaster

Fødsel og oppvekst
(1 besøkende) (1) gjest
Avl og oppdrett
  • Side:
  • 1

EMNE: Fødsel og oppvekst

05/10/2008 16:04 #1020

• Spesialitet : Katter som flørter med Dommerne
  • Gucci
  • Platinum Boarder
  • FRAKOBLET

Fødsel og oppvekst

Fødsel og oppvekst

Når det nærmer seg en kattefødsel er der mange ting som kan skje, Dersom katten er førstegangsfødende er du spent på om katten klarer dette med morkake og navlestreng, og jeg har opplevd å måtte ta både morkake og navlestreng, noen bruker en liten saks andre bruker neglene til å kutte navlestrengen, det viktige er å være forsiktig så du ikke lager noe navlebrokk på kattungen .Når da den første kattungen er kommet og ikke noe mer skjer lurer en på hvorfor ikke den neste kommer. Her har jeg opplevd å måtte vente i 24 timer mellom 2 kattunger i et kull på 2 som begge vokste opp til å bli friske kattunger. men dette er jo selvfølgelig unntaket .Som regel kommer den neste innen en time opp til to, andre ganger kan hele kullet være født da. Her varierer det mellom hunnene da det ikke er alle hunnkatter som har like lett får å fø. Så er det kattungens ve og vel en bekymrer seg for, tar moren seg av den, får den nok melk er noen av de første spørsmålene en stiller seg . Morsmelken som kattungen får i seg det første døgnet er den viktigste da den inneholder et stoff som løser opp "bekskiten" eller den proppen som sitter i analåpningen ved fødsel. Det er viktig å følge litt med på at mamma får vasket kattungen ren i baken, slik at den ikke får forstoppelse. Dersom den er litt inntørket bak, kan du hjelpe litt til ved å smøre litt majones i baken på kattungen, det vil løse opp avføringen og stimulere moren til å slikke den ren. Det neste spørsmålet du stiller deg er vokser den? du kan som regel se på kattungene at de legger på seg, men en god regel er å veie de et døgn etter fødsel og og fortsette med det en gang i uken en måneds tid. Resultatene av veiingen kan det være interesant å ta vare på, for senere å bruke opplysningene for sammenligning med andre kull.
i de første ukene av en kattunges liv er det viktig at de ligger på et lunt sted uten trekk, for om kattungene skulle bli forkjølet på dette stadiet overlever de skjelden. En kattunge som er tett i nesen vil ikke klare å amme, da den puster gjennom nesen mens den ammer. Jeg har hørt at noen dråper med morsmelk i nesen vil kunne løse opp dette . En annen bruker av Forumet (Enja) fortalte i et tidligere innlegg at hun brukte en varmepute under moren og kattungene, det syns jeg var en så god ide at jeg for fremtiden også vil bruke en sånn. Om moren skulle bli forkjølet behandler vi henne ofte med en antibiotikakur, for at katten ikke skal utvikle en mer alvorlig form for luftveisinnfeksjon. En mulig bieffekt av behandlingen er at kattens immunforsvar kan bli svekket og at morsmelken blir uten immunforsvar, noe som kan gi alvorlige komplikasjoner for kattungene, det er derfor dette med et trekkfritt og lunt miljø er så viktig for mor og barn.
Når kattungene er ca 5-6 uker gamle begynner de så smått med fast føde og her er erfaringene sikkert mange, jeg setter inn et fat med baby-tørrfor og vann og gir gjerne litt rå kjøttdeig de første dagene/Ukene, ( da det er rått kjøtt som er den naturlige menyen for en villkatt) Jeg kjøper også grise eller oksehjerte om jeg får tak i. Dette fryser jeg først for å drepe alle bakterier. Nå er det også viktig at de får et do plasert i nærheten av liggeplassen, og et lite triks her er å bruke litt sand fra de andre kattene, eller morens do da der vil være litt lukt i denne som trekker kattungene til doen . Moren vil aldri bruke denne doen da hun ikke vil gå på do så nær kattungene, så til å begynne med bruker jeg bare et vanlig utstillingsdo.
Det er også nå det er viktig å prege eller temme kattungene, her er sikkert erfaringene og metodene mange, men skal kattungene på utstilling og bli transportert lengre avstander med bil, er det viktig at de blir vant med dette gjennom gode opplevelser. Jeg tar kattungene sammen med moren, med meg i bilen når jeg handler for at de skal få en så myk start som mulig. Når det gjelder utstillingstrening er det bare på utstilling de kan få dette, og her også regelen at det er viktig med gode opplevelser og at de er vant til å bli båret og holdt av fremmede mennesker.
Når kattungen kommer på utstilling for første gang kan det være lurt at den sitter i bur sammen med katter den kjenner. det er også lurt å bære den frem til det dommerbordet der den skal dømmes noen ganger for å bli litt vant med omgivelsene før utstillingen starter ,å være vant med de lekene en dommer bruker er heller ikke dumt. Det viktige er å skape så trygge å kjente omgivelser du kan for at kattungen skal få en god opplevelse på sin første utstilling. Jeg har sett kattunger som er livredde på sin første utstilling, og tar ofte sånne opplevelse med seg resten av livet. Det du ikke må glemme er at det å ta katten din med på utstilling er noe du gjør for din egen del ikke for kattens, og at dette kan være noe av det mest stressende en katt kan være med på. Så dersom katten din viser tengn på at den har store problem med det å være på utstilling, syns jeg den skal få slippe å gå dit. Jeg har gjennom et langt utstillingsliv sett hvor langt en eiers egoisme kan gå når det gjelder utstilling, alt fra å dope katten ned til å stå med hevet hånd å true den med bank om den ikke oppfører seg. Da er det best at både katten og eieren blir hjemme.

Dette var bare noen ideér og erfaringer fra mitt oppdrettsliv, og jeg vet at de andre oppdretterne sitter inne med mange erfaringen og gode ideer om hvordan du best skal forberede kattungen din til et liv utenfor oppdrettet. Så får vi håpe at de vil dele disse med oss her på vårt forum.
Oppdretter av Abyssinere i fargene Rødt, Vilt, Blått og Fawn
www.natures.abyssiner.no
  • Side:
  • 1
Det tok 0.31 sekunder å laste siden
Banner

Online brukere

Ingen